Geschiedenis van de DDC

 cropped-DDC-Topplate.jpg

Het ontstaan van de Dutch Dragstar Club.

De DDC is in 2003 ontstaan uit een spontane samenkomst van Dragstar liefhebbers.

De meeste hadden in begin 2003 een tijdje op het internet gezocht naar websites over Dragstar motoren.

De website die het meest werd bezocht was die van Easy Dragstar Rider, dat was een Dragstar rijder met een eigen website en op die website was een klein gastenboek aanwezig waarop al snel door sommigen de wens werd geuit om een motorclub op te richten speciaal voor de Yamaha Dragstar 650 en 1100 in zowel de standaard als de classic uitvoering.

Na aanleiding van de berichten op het gastenboek van de website van Easy Dragstar Rider opende Arjan van Zuuk (a.k.a. TBone) op 28 april 2003 een MSN site met de naam “Dutch Dragstar Club.

Op dat moment was de DDC nog geen officiële club en zelfs de naam was nog niet officieel, maar voorlopig hadden de DDC’ers van het eerste uur hier een eigen ontmoetingsplaats met wat meer online mogelijkheden om berichten uit te wisselen en foto’s te plaatsen.

Tal van nieuwe leden melden zich reeds toen al aan omdat de DDC via deze MSN-site makkelijk te vinden was op internet, binnen een maand had de DDC al 20 leden, er was dus duidelijk behoefte aan een motorclub voor Dragstar-rijders.

Ondanks dat sommige DDC’ers van het eerste uur al eerder met elkaar afgesproken hadden voor gezamenlijke ritjes of het bezoeken van een evenement werd de eerste officiële DDC Ride Out op 29 mei 2003, Hemelvaartsdag, gereden.

Deze Ride Out werd destijds georganiseerd door Wim & Sandra Lobbe en tot op de dag van vandaag wordt er door hen, op Hemelvaartsdag, de jaarlijkse DDC Jubileum Ride Out georganiseerd.

Ook is Wim één van de DDC’ers die een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd aan de veiligheid tijdens Ride Outs door het ontwikkelen van de Ride Out regels.

Deze worden nog, bij vrijwel elke Ride Out, toegepast.

Denk daarbij aan de taken van de Roadcaptian, de backriders en aan het blokken, het baksteens  gewijs rijden en het kruimelen.

De eerste Ride Out op Hemelvaartsdag 2003 was een groot succes met een onverwachte grote hoeveelheid deelnemers en gedurende het motorseizoen van 2003 werden er meerdere succesvolle Ride Outs door de leden georganiseerd.

In augustus werd er zelfs met een flinke afvaardiging van DDC het Startreffen in België bezocht, waarbij we nog een prijs wonnen voor de Motorclub met de meeste deelnemers.

Dit tot verbazing van andere deelnemende clubs (waaronder de Wildstar Fans) die al veel langer bestonden en veel meer leden hadden, maar waarvan de meeste leden niet de moeite hadden genomen om een weekend naar België te komen.

Een ander hoogtepunt van 2003 was het eerste DDC-weekend dat plaatsvond in september op camping “In den Hof” in Heerlen.

Zonder dat we het van tevoren wisten werd er dat weekend op deze camping ook een landelijke meeting georganiseerd door de V-Max Club.

We vielen met onze neus in de boter toen we door het bestuur van deze club werden uitgenodigd om hun feestavond te bezoeken.

De striptease danseressen die deze avond door de V-Maxers waren uitgenodigd om hun feestavond een hoogtepunt te bezorgen bleken, gedurende de feestavond, meer geïnteresseerd in de enthousiaste DDC’ers dan in de leden van de V-Max Club.

Op 20 Augustus 2003 werd de tijdelijke MSN-site vervangen door de eerste officiële website van de DDC.

Deze werd al snel bereikbaar via www.dutchdragstarclub.nl maar had een totaal ander uiterlijk dan de huidige website.

Helaas is deze oude website niet meer online te vinden maar veel informatie van die website is wel geïntegreerd in de huidige website waardoor weinig geschiedenis verloren is gegaan.

De MSN-site is nog enige tijd in gebruik gebleven, voornamelijk voor het plaatsen van foto’s, maar uiteindelijk is de MSN-site gesloten.

Gedurende de winterstop van eind 2003/begin2004 bleef het aantal nieuwe leden, mede door het succes van deze nieuwe site, flink te groeien waardoor we begin 2004 met een groot aantal nieuwe leden aan het motorseizoen konden beginnen.

Sindsdien is de DDC uitgegroeid tot een landelijk bekende motorclub en zijn vele hoogtepunten de revue gepasseerd.

Denk daarbij aan de vele DDC Ride Outs, de verschillende DDC-bijeenkomsten, de jaarlijkse Star Party, de DDC weekenden waaronder de bekende weekendjes op Texel en zelfs enkele DDC-vakanties.

Uiteraard bracht die groei ook de noodzaak voor zaken als een officieel bestuur, Ride Out regels, Forumregels, Huishoudelijk Regelement en zelfs officiële statuten gedeponeerd bij een notaris.

Al deze formele zaken zijn een noodzakelijk kwaad gebleken die niet door alle leden meteen omarmt werden en wat de nodige strubbelingen en zelfs afsplitsingen heeft opgeleverd.

De diverse bestuurssamenstellingen van de afgelopen jaren hebben dan ook met vallen en opstaan geleerd wat het betekent om enerzijds een landelijke motorclub draaiende te houden en anderzijds de rust binnen de club te bewaren.

En zodoende de club interessant en plezierig te houden voor de meerderheid van de leden.

Verleden jaar 2014 is onze pracht site die door Joop Stringer gebouwd was gehackt en er was zoveel ellende dat Joop besloot om nog een poging te wagen en heeft zijn tweede Dutch Dragstar Club site gebouwd.

Er zat een groot verschil in want de vorige site werd achter de schermen gebouwd en deze site werd gebouwd terwijl iedereen erop kon dus met de nodige gebreken die iedereen tegen kwam werd Joop bestookt met mail wat er niet klopte of werkte.

Nu we een half jaar verder zijn begint het op rolletjes te lopen en de meeste problemen zijn verholpen.

Joop hartelijk bedankt voor deze pracht site die je in alle drukte met privé en werk en leren voor ons gebouwd hebt.

 

Inmiddels is de DDC daarin al ruim twaalf jaar succesvol bezig en zijn we hard op weg richting ons vijftienjarig jubileum.

DDC-logo nr 2

wvn

Dé nederlandse Club van Yamaha Dragstar liefhebbers

<